Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.mcti.gov.br/handle/mctic/3588
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDuque, Cláudio Gottschalg-
dc.contributor.authorKuroki Júnior, George Hideyuki-
dc.date.accessioned2021-07-09T03:08:04Z-
dc.date.available2021-07-09T03:08:04Z-
dc.date.issued2018-02-02-
dc.identifier.urihttps://repositorio.mctic.gov.br/handle/mctic/3588-
dc.description.abstractThe construction of meanings passes, implicitly, by multimodal constructions. The objective existence of things is multimodal. It is not conceivable the idea that an object is expressed by means of only one Mode - several Modes are required, several syntactic layers (stimuli) are necessary to obtain certain semantics (meaning). The existence of these various Modes is the extreme opposite to the incessant search for relevance by the human mind: it always adapts to the world it’s inserted through the selection of stimuli that are relevant to signification. The work here presented sets ways towards a Multimodal Information Architecture that presents possible strategies for designing models of representation of the necessary aspects for constructing meaning through selection of stimuli, joining the various Modes by means of logical constructions that make it possible to express the form of interaction between a Subject who perceives an Object. In this sense, modal logic contributes to the qualification of truths, and it is no longer imperative that an proposition be qualified as true or false: it may be possible, when one becomes aware that there is a configuration of World that makes it true; or necessary, when all possible Worlds settings make it true. From the union of signification Modes and Logical Modalities and Relations, is set a path to a Multimodal Information Architecture.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade de Brasília - UnBpt_BR
dc.subjectArquitetura da informaçãopt_BR
dc.titleSobre uma arquitetura da informação multimodal: reflexões sobre uma proposta epistemológicapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9245834304796017pt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/8531105272766089pt_BR
dc.contributor.refereeAlberti, Antônio Marcos-
dc.contributor.refereeCruz, Fernando William-
dc.contributor.refereeLopez, André Porto Ancona-
dc.publisher.departmentFaculdade Ciência da Informação - FCIpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.rights.accessAcesso Abertopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.description.resumoA construção de significados passa, implicitamente, por construções multimodais. A existência objetiva das coisas é multimodal. Não se vislumbra a possibilidade de que dado objeto se expresse por meio de apenas um Modo de significação – são necessários vários Modos, várias camadas sintáticas (estímulos) para se obter determinada semântica (significado). A existência destes diversos Modos é diametralmente oposta à busca incessante da mente humana por relevância: adapta-se sempre ao meio que se insere por meio de seleção dos estímulos que são relevantes à significação. Presente trabalho visa posicionar a Arquitetura da Informação Multimodal como um meio possível de se conceber modelos de representação dos aspectos necessários à significação de estímulos, unindo os diversos Modos por meio de construções lógicas que possibilitem expressar a forma de interação entre um Sujeito que percebe um Objeto. Neste sentido, a lógica modal contribui com a qualificação de verdades, não sendo mais imperativo que a proposição seja verdadeira ou falsa: ela pode ser possível, quando se toma ciência que há uma configuração de Mundo que a torne verdadeira; ou necessária, quando todas as configurações de Mundo possíveis a tornem verdadeira. Da junção dos Modos de significação e das Modalidades Lógicas e suas Relações, nasce a Arquitetura da Informação Multimodal.pt_BR
Appears in Collections:Produção científica dos servidores

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_george_junior_dissertacao.pdf2.04 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.